本日、11/22(金)に第4回学生ゼミを開催しました。今回は修士1年の下田さん,嶋野さんのお二人から発表していただきました.
On Friday, November 22nd, we held the 4th Student Seminar. This time, we had presentations from two first-year master’s students, Mr. Simoda and Mr. Shimano.
下田さんからは修士の研究のアイディアについて説明いただきました.研究テーマであるAIを活用した地図更新において,ベースモデルとして使用予定の半教師あり学習モデルSRUNetについて,ネットワークのアーキテクチャや損失関数など数理の部分も含めた説明がありました.半教師あり学習は,手作業でのラベルづけの難しい大規模データの学習において,精度高く学習することで知られていますが,実際にどれくらいの精度がでるのか,今後の研究の動向が楽しみです.
Mr. Shimoda explained the ideas behind his master’s research. His research theme involves utilizing AI for map updates, and he provided an explanation of the semi-supervised learning model SRUNet, which he plans to use as a base model. His presentation included a detailed discussion of the mathematical aspects, such as the network architecture and loss functions. Semi-supervised learning is known for achieving high accuracy in training on large-scale datasets that are difficult to label manually. It will be exciting to see the accuracy levels he achieves and how his research progresses moving forward.
嶋野さんからは11月に開催された日本写真測量学会秋季学術講演会についてお話しいただきました.まず,学術講演会論文賞受賞とのこと,おめでとうございます!
興味深かった研究としてはスマートフォンに装着したGNSS受信機によるネットワーク型RTK測位の精度評価と超解像技術を用いた衛星画像からの地物抽出を紹介していただきました.
また,全体的に深層学習が使ったものが多い印象とのことでした.自分も深層学習を用いた研究をする予定なので,単なる既存モデルの適用にはせず,いかにして自分の研究にオリジナリティをだしていくか考え,研究としての面白さを感じてもらえるようなものにしていきたいです.
Mr. Shimano shared insights about the Japan Society of Photogrammetry and Remote Sensing (JSPRS) Autumn Academic Conference, which was held in November. First, congratulations to him for receiving the Academic Paper Award at the conference! He introduced two particularly interesting studies: one on evaluating the accuracy of network-based RTK positioning using a GNSS receiver attached to a smartphone, and another on extracting ground features from satellite images using super-resolution technology. He also mentioned that many presentations at the conference incorporated deep learning techniques. Since I also plan to conduct research involving deep learning, I aim not just to apply existing models but to infuse originality into my research, making it both engaging and impactful.
次回の学生ゼミは12/6(金)です.
The next student seminar will be held on Friday, December 6th.
投稿者 (poster) | 坂番 (Sakaban)