ニュース

第4回学生ゼミが開催されました The 4th student seminar

5/22(木)に第4回学生ゼミが開催されました。

今回は、B4の上野くんから5章の行列式について発表がありました。行列式に関する基本的な事項に加えて、アルゴリズムごとの速度の比較、ニューラルネットワークにおける活用例などを議論しました。

次回5/29は中尾から固有値と固有ベクトルについて発表します。

投稿者|中尾

The 4th student seminar was held on May 22th. Ueno-san (B4) gave a presentation on determinants.

We discussed fundamental topics on determinants, as well as comparison between different algorithms and application to neural networks.

On 5/29, I will make a presentation on eigenvalues and eigenvectors.

Nakao

第3回学生ゼミが開催されました The 3rd student seminar was held

5/15(木)に第3回学生ゼミが開催されました。


今回はB4の井野さんから4.3 「最小二乗近似」、4.4 「直交基底とGram-Schmidt法」についての発表がありました。発表のあとにはGram-Schmidt法を実装する際の工夫について、留学生の彭さんも交えて深い議論がなされました。
次回(5/22)は上野から5章「行列式」について発表を行う予定です。

On May 15 (Thursday), the 3rd student seminar was held.
Ino-san(B4) gave a presentation on section 4.3 “Least Squares Approximations” and 4.4 “Orthogonal Bases and Gram-Schmidt” . After the presentation, we discussed how to implement Gram-Schmidt method efficiently on computer, which was very interesting.
Next time I will give a presentation on section 5 “Determinants”.

投稿者|上野

第2回学生ゼミが開催されました The 2nd student seminar was held

5/8(水)に、Sセメスターの第2回学生ゼミが開催されました。

今回のゼミから、ストラング『線形代数イントロダクション』の輪読が始まりました。輪読の初回である今回のゼミでは、修士1年の臼杵さんから「4.1 4つの部分空間の直交性」と「4.2 射影」について発表していただきました。

発表の後、全員で教科書に載っている挑戦問題に取り組みました。

次回は、5/15(水)の予定です。

Today, the second student seminar of the S seminar wad held on Wednesday, May 8th.

From today’s seminar onward, we’ve kicked off a reading group on Strang’s Introduction to Linear Algebra. In this student seminar, M1 student Usuki-san gave a presentation on section4.1 “Orthogonality of the Four Subspaces” and section4.2 “Projections”.

After the presentation, everyone worked on the challenge problems from the textbook.

The next student seminar will be held on Wednesday, May 15th.

投稿者(poster) | 井野(Ino)

第1回学生ゼミが開催されました The 1st student seminar was held

本日、Sセメスターの第1回学生ゼミが開催されました。

前半はM1大野さんから、見やすいスライドの作り方に関する発表がありました。
過去の先輩方や大野さん自身の最終発表のスライドを見ながら、それぞれのスライドの良い点、悪い点について話し合いました。
その後、4人ずつのグループに分かれて、架空の研究背景、テーマを説明するスライドを作成するワークショップを行いました。それぞれの班ごとに創意工夫が見られて大変有意義なゼミになりました。

後半はM1武田さんから、GitHubやPyTorchなどの研究を進めていくに当たり必要なツールに関する説明がありました。

来週以降の学生ゼミでは、ストラング『線形代数イントロダクション』の輪読を進めていく予定です。

Today, the first student seminar of the S semester was held.
In the first half, M1 student Ono-san gave a presentation on how to create easy-to-understand slides.
While reviewing slides from past senior students as well as her own final presentation, we discussed the strengths and weaknesses of each.
Afterward, we divided into groups of four and held a workshop in which each team created a slide explaining a fictional research background and theme. Each group showed creativity and originality, making the seminar highly productive and meaningful.
In the second half, M1 student Takeda-san gave an overview of essential tools for research, including GitHub and PyTorch.
From next week onward, the student seminar will proceed with a reading group on Introduction to Linear Algebra by Strang.

投稿者|臼杵 (Usuki)

第0回学生ゼミが行われました – 0th Student Seminar

初めまして、4月から地域/情報研究室に配属になりましたB4の中尾です。

4/24(木)に、第0回学生ゼミが行われました。
M2の嶋野さんから、地域/情報研究室のこれまでの研究内容や、卒論生の研究のスケジュールについて説明いただきました。また、昨年度卒業されたM1の臼杵さん・大野さん・笹木さん・武田さんから、卒業研究の内容についてお話しいただきました。

今セメスターは、G. ストラングの『線形代数イントロダクション』を輪読する予定です。次回の学生ゼミから、研究室のみんなで読み進めていこうと思います!

投稿者|中尾

The 0th student seminar was held on April 24th.

Shimano-san(M2) explained the schedule for the year and recent research topics of the lab.
Usuki-san, Ono-san, Sasaki-san, and Takeda-san(M1) presented their graduation research.

This semester, we will read G. Strang’s Introduction to Linear Algebra (2009) in student seminars.

Nakao